Alma Mater
ISSN 1026-955X
Vestnik Vysshey Shkoly (Higher School Herald)
The best way to learn all about Higher Education

=

On the problem of pedagogic interpretation of the concept of humanitas

M.A. Polyakova
80,00 Р

 

M.A. Polyakova

Candidate of pedagogics (PhD), assistant professor of the Department «History» of the Kaluga Branch, Bauman Moscow State Technical University

E-mail: mariap71@rambler.ru     

Analyzed is the concept of humanitas both in it’s general social historic aspect and from pedagogic position. The author concludes, that humanitas is a specific feature of Western pedagogic culture and educational tradition, beginning in classical (antique) period and apogeeing in the epoch of Renaissance.

Key words: basic pedagogic traditions, education, pandeya, Renaissance, anthropologism, anthropocentrism, humanism. 

References

1.      Kornetov, G.B. History of education and pedagogical thought: Educational and methodological complex. — M.: URAO Publ., 2002. — 196 p.

2.      Sergeev, K.A. Renaissance foundations of anthropocentrism. — SPb.: Nauka, 2007. — 592 p.

  1. Cambi, Fr. Manuale di storia della pedagogia. — Roma-Bari: Editori Laterza, 2009. — 392 p.

  2. Garin, E. Medioevo e Rinascemento. — Roma-Bari: Editori Laterza, 2007. — 344 p.

  3. Educazione: pratica e libertà. — [URL]: http://www.cofir.net

6.      Il concetto di educazione nella filosofia medioevale. — [URL]: http://www.philosophicaonline.it

7.      Lamanna, E. P. Il problema dell’educazione nella storia del pensiero // Firenze: Felice le monnier. — MCMXLI (1941). — 300 p.

8.      Oniga, R. Classici e cristianesimo. — [URL]: http://www.lettere2.unire.it

9.      Oniga, R. L’idea latina di HUMANITAS. — [URL]: http://www.indire.it

 

10.  Purpura, G. Brevi riflessioni sull’Humanitas. — [URL]: http://www.unipa.it