Alma Mater
ISSN 1026-955X
Vestnik Vysshey Shkoly (Higher School Herald)
The best way to learn all about Higher Education

=

Quantitative indicators of scientific activity, are science and society in need of such

V.I. Levin
80,00 Р

 

https://doi.org/10.20339/AM.03-17.013

 

V.I. Levin is Dr.Sci. (Technique), prof. at Penza State Technological University

e-mail: vilevin@mail.ru

 

Analyzed is the theme of necessity of quantitative indicators for evaluation of effectiveness of scientific activity. In the center of the author’s attention is the problem, if science and society are in need of such. Solving this problem, the author expounds essence and meaning of biblio-metric approach to evaluation of results of scientific researches. In connection with that, in detail described and analyzed are twenty six of most known biblio-metric indicators. Shown is, that none of such would be guaranteeing adequate evaluation of results of scientific and research activity. Thus, the author makes a conclusion, that adequate evaluation of scientific activity might be getting only with the use of opinion of trustworthy experts. Also given is explanation for essence and meaning of discussion between bureaucrats as supporters of biblio-metric, on the one side, and scientists as opponents of it, on the other side.

Key words: biblio-metric, index of citation, Hirsch index, impact factor.

 

References

1. URL: http://bookshop.universitiesuk.ac.uk/downloads/ bibliometrics.pdf

2. URL: http://www.mathunion.org/Publications/Report/CitationStatistic

3. URL: www.ref.ac.uk – 2012.

4. Hirsch, J.E. An Index to Quantify an Individuals Research Output. Proc. Nat. Acad. Sci. USA. 2006, no. 46, pp. 16569–16573.

5. Levin, V.I. Hirsh index and evaluation of contribution of scientist in science. Alma mater (Vestnik vyshei shkoly). 2016, no. 4.

6. Playing in figures, or how nowadays the labor of scientist is being evaluated. 2011. Moscow.

7. URL: http:// rusrep.ru/article/2013/10/22/ran

огический университет

e-mail: vilevin@mail.ru

 

Исследована тема необходимости количественных показателей для оценки эффективности научной деятельности. В центре внимания автора — проблема, нужны ли таковые науке и обществу? Решая эту проблему, автор излагает смысл и суть библиометрического подхода к оценке результатов научных исследований. В связи с этим подробно рассмотрены и проанализированы двадцать шесть наиболее известных библиометрических показателей. Показано, что ни один из таковых не гарантирует адекватной оценки результатов научной и исследовательской деятельности. Таким образом, автор делает вывод о том, что адекватную оценку научной деятельности можно получить лишь с использованием мнения авторитетных экспертов. Также дано объяснение сути и смысла спора между, с одной стороны, чиновниками — сторонниками библиометрики, с другой стороны, учеными — противниками таковой.

Ключевые слова: библиометрика, индекс цитирования, индекс Хирша, импакт-фактор.

 

Литература

1. URL: http://bookshop.universitiesuk.ac.uk/downloads/ bibliometrics.pdf

2. URL: http://www.mathunion.org/Publications/Report/CitationStatistic

3. URL: www.ref.ac.uk – 2012.

4. Hirsch, J.E. An Index to Quantify an Individuals Research Output. Proc. Nat. Acad. Sci. USA. 2006, no. 46, pp. 16569–16573.

5. Левин В.И. Индекс Хирша и оценка вклада ученого в науку // Alma mater (Вестник высшей школы). — 2016. — № 4.

6. Игра в цифирь, или как теперь оценивают труд ученого. — М., 2011.

7. URL: http:// rusrep.ru/article/2013/10/22/ran