Alma Mater
ISSN 1026-955X
Vestnik Vysshey Shkoly (Higher School Herald)
The best way to learn all about Higher Education

=

Resource base of organizations of socio-cultural sphere as a factor of effective activities

N.V. Efremova, Yu.V. Bovkunova, P.I. Efremova
$2.50

https://doi.org/10.20339/AM.07-18.009

Н. Ефремова,

https://doi.org/10.20339/AM.07-18.009

N.V. Efremova is Cand.Sci. (Pedagogy), doc. e-mail: fakultetskd@rambler.ru;

Yu.V. Bovkunova is Cand.Sci. (Philosophy), doc. e-mail: sad802@rambler.ru  ; and

P.I. Efremova is assistant  e-mail: poli-efremova@mail.ru

at Belgorod State University of Arts and Culture

Examined is the process of organization of socio-cultural sphere. Characterized are mechanisms of the process of ability to meet various spiritual needs of people. Analyzed is the need to form stable interest to cultural and leisure activities. Substantiated is expediency of forming of effective resource base. Conclusion is made, that corresponding problems might be realized, if there is effective use of resource potential of enough level in organization of social cultural sphere, that are designated to carry out integrative, breeding, educational, educational breeding, aesthetic, accumulative, communicative, informative and entertainment functions, and also open opportunities for self-fulfillment of personality.

Key words: socio-cultural activity, resource base, cultural and leisure activity, resources for socio-cultural activity, social partnership.

References

1. Crites, J.O. Career development processes. In: Vocational guidance and human development. Boston, 1974. P. 296–320.

2. Efremova, N.V. Training of manager of the sphere of culture and art for professional activity under conditions of market relations. Belgorod, 2008.

3. Kiselyova, T.G., Krasilnikov, Yu.D. Social cultural activity. Moscow, 2004.

4. Nyushenkova, M.L. Methodology of formation of entrepreneurial culture of manager of social cultural activity under conditions of higher school. Tambov, 2010.

5. Posokhova, N.V. Development of social partnership in the system of professional training of unemployed persons. Belgorod, 2008.

6. Salazkina, L.P. Resource base of social cultural activity. Kemerovo, 2012.

7. Chernov, A.S. Marketing technologies as factor of professional adaptation of young specialist of socio-cultural sphere. Omsk, 2008.

канд. пед. наук, доц.

e-mail: fakultetskd@rambler.ru

Ю.В. Бовкунова,

канд. филос. наук, доц.

e-mail: sad802@rambler.ru 

П.И. Ефремова,

ассистент

e-mail: poli-efremova@mail.ru

Белгородский государственный институт искусств и культуры

 

Рассматривается процесс организации социально-культурной сферы. Характеризуются механизмы процесса в способности удовлетворять разнообразные духовные потребности людей. Анализируется необходимость формирования устойчивого интереса к культурно-досуговой деятельности. Обосновывается целесообразность формирования эффективной ресурсной базы. Сделан вывод о том, что реализовать соответствующие проблемы возможно при наличии эффективно используемого достаточного уровня ресурсного потенциала организаций социально-культурной сферы, которые призваны осуществлять интегративные, воспитательные, образовательные, просветительские, эстетические, аккумулятивные, коммуникативные, информационные и развлекательные функции, а также открывать возможности для самореализации личности.

Ключевые слова: cоциально-культурная деятельность, ресурсная база, культурно-досуговая деятельность, ресурсы социально-культурной деятельности, социальное партнерство.

Литература

  1. Crites J.O. Career development processes. In: Vocational guidance and human development. Boston, 1974. P. 296–320.
  2. Ефремова Н.В. Подготовка менеджера сферы культуры и искусств к профессиональной деятельности в условиях рыночных отношений. Белгород, 2008.
  3. Киселева Т.Г., Красильников Ю.Д. Социально-культурная деятельность. М., 2004.
  4. Нюшенкова М.Л. Методология формирования предпринимательской культуры менеджера социально-культурной деятельности в условиях высшей школы. Тамбов, 2010.
  5. Посохова Н.В. Развитие социального партнерства в системе профессиональной подготовки безработных граждан. Белгород, 2008.
  6. Салазкина Л.П. Ресурсная база социально-культурной деятельности. Кемерово, 2012.
  7. Чернов А.С. Маркетинговые технологии как фактор профессиональной адаптации молодого специалиста социально-культурной сферы. Омск, 2008.