Alma Mater
ISSN 1026-955X
Vestnik Vysshey Shkoly (Higher School Herald)
The best way to learn all about Higher Education

=

Sociological questionnaire within new method of training “Variable game solution for difficult leaning educational tasks” (VIRTUOZ)

E.S. Vylkova
$2.50

 

http://dx.doi.org/10.20339/AM.04-16.021

 

E.S. Vylkova is D. Sc. in Economics, prof. at Saint Petersburg State Economic University

e-mail: vylkovaelena@mail.ru

 

Introduced is into scientific use the concept of new method of training “Variability of playing difficult decisions of learning educational problems” (VIRTUOZ). Examined are basic provisions underlying this way of organizing educational process at university. Listed are stages of realization the project VIRTUOZ. Shown are results of implementation phase of sociological questionnaire in relation to learning and educational task, i.e. identifying and solving problems of writing term papers and final qualifying works. Questionnaire of students and teachers identified problematic aspects of methodological support for written works. Both students and teachers considered as most difficult following tasks: research and systematization of international experience on researched topic, implementation of practical calculations, detection of discussion points on the chosen theme. It is proved, that the project VIRTUOZ helps to identify problems of educational process at university, as well as finding solutions to such.

Key words: variable playing solution of difficult learning and educational problems, educational process, role game, sociological questionnaire.

 

References

  1. Avilov, G.M., Seriy, A.V., Yanitsky, M.S. Role play: theory, methodology, practice. Kemerovo, 2008.
  2. Belchikov, Ya.M., Birstein, M.M. Business games. Riga, 1989.
  3. Belyakova, O.V., Makarova, M.E. Business role plays. Samara, 2014.
  4. Birstein, M.M., Zhukov, R.F., Timofeevsky, T.P. Progressive and new in modern development of Soviet business games. Leningrad, 1984.
  5. Verbitsky, A.A. Active training at high school: context approach. Moscow, 1991.
  6. Vylkova, E.S. Role plays as innovative approach to improvement of quality of educational process at high school. Alma mater (Vestnik vysshei shkoly), 2014, no. 2, p. 87–91.
  7. Gidrovich, S.R., Syroezhin, I.M. Game modeling of economic processes: Business games. Moscow, 1976.
  8. Efimov, V.M., Komarov, V.F. Introduction into managerial imitative games. Moscow, 1980.
  9. Zankov, L.V. Use of visual methods and activization of students in educational process. — Moscow, 1960.
  10. Pisarevskaya, D.B. Sub-culture of role plays in modern society. Moscow, 2011.
  11. Smolkin, A.M. Methods of active education. Moscow, 1991.
  12. Fedorova, L.I. Game: didactic, role, business. Solution for educational and professional problems. Moscow, 2009.
  13. Churakova, R.G. Modeling of pedagogical situations in role games. Moscow, 1991.
  14. Churilova, G.A., Ermin, D.A. Business and role plays in the process of optimization of modern technologies of higher education. Saint Petersburg, 2010.

Е.С. Вылкова,

д. э. н., проф. кафедры

государственных и муниципальных финансов

Санкт-Петербургский государственный экономический университет (СПбГЭУ)

e-mail: vylkovaelena@mail.ru

 

Вводится в научный оборот понятие нового метода обучения — «Вариативное игровое решение трудных учебно-образовательных задач» (ВИРТУОЗ). Рассмотрены основные положения, лежащие в основе данного способа организации учебного процесса в вузе. Перечислены этапы реализации проекта ВИРТУОЗ. Приведены результаты этапа осуществления соцопроса применительно к учебно-образовательной задаче: выявление и решение проблем написания курсовых и выпускных квалификационных работ. Опрос мнения студентов и преподавателей выявил проблемные аспекты методического обеспечения написания письменных работ. Как студенты, так и преподаватели считают наиболее сложными следующие задачи: изучение и систематизацию зарубежного опыта по исследуемой проблеме, осуществление практических расчетов, обнаружение дискуссионных моментов по выбранной теме. Обосновано, что проект ВИРТУОЗ способствует выявлению проблем учебного процесса в вузе и нахождению путей их решения.

Ключевые слова: вариативное игровое решение трудных учебно-образовательных задач, учебный процесс, ролевая игра, соцопрос.

 

Литература

  1. Авилов Г.М., Серый А.В., Яницкий М.С. Ролевая игра: теория, методология, практика. — Кемерово, 2008.
  2. Бельчиков Я.М., Бирштейн М.М. Деловые игры. — Рига, 1989.
  3. Белякова О.В., Макарова М.Е. Деловые ролевые игры = Business role plays. — Самара, 2014.
  4. Бирштейн М.М., Жуков Р.Ф., Тимофеевский Т.П. Прогрессивное и новое в современном развитии советских деловых игр. — Л., 1984.
  5. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. — М., 1991.
  6. Вылкова Е.С. Ролевые игры как инновационный подход к повышению качества образовательного процесса в вузе // Alma mater (Вестник высшей школы). — 2014. — № 2. — С. 87–91.
  7. Гидрович С.Р., Сыроежин И.М. Игровое моделирование экономических процессов: Деловые игры. — М., 1976.
  8. Ефимов В.М., Комаров В.Ф. Введение в управленческие имитационные игры. — М., 1980.
  9. Занков Л.В. Наглядность и активизация учащихся в обучении. — М., 1960.
  10. Писаревская Д.Б. Субкультура ролевых игр в современном обществе. — М., 2011.
  11. Смолкин А.М. Методы активного обучения. — М., 1991.
  12. Федорова Л.И. Игра: дидактическая, ролевая, деловая. Решение учебных и профессиональных проблем. — М., 2009.
  13. Чуракова Р.Г. Моделирование педагогических ситуаций в ролевых играх. — М., 1991.
  14. Чурилова Г.А., Ермин Д.А. Деловые и ролевые игры в процессе оптимизации современных технологий высшего образования. — СПб., 2010.