Alma Mater
ISSN 1026-955X
Vestnik Vysshey Shkoly (Higher School Herald)
The best way to learn all about Higher Education

=

Role of media criticism in development of media education in Switzerland

L.N. Seliverstova
$2.50

L.N. Seliverstova is cand. of Philology, doc. at Taganrog Institute of Management & Economics

e-mail: mediashkola@rambler.ru

Presented is analysis of experience of synthesis of media criticism and media education in Switzerland. Most important aim of modern media education is in formation of competences for independent actions in media space, where media are simultaneously both subject and means of education. Media criticism as constituent part of media competence every year is becoming of more and more actuality in the process of training of both school children and students in Switzerland. Media criticism is integrated in many educational subjects, and in some educational institutions it exists as autonomous class discipline. Work with products of media criticism does not only include “dry” analysis of language of texts, but also includes the practice of evaluation of media texts under point of view of ethics and creation of own media products. Thus, training in critical analysis and evaluation of media products, as well as in using of media, is important sphere of activity of media pedagogues.

Key words: media education, media criticism, media competence, media text, synthesis, students, Switzerland.

References

  1. [URL]: http://www.persoenlich.com
  2. Blum, R., Rieder, P. Zwischen Medienfreiheit und Publikumsschutz. — Bern, 2014.
  3. [URL]: http://www.jungejournalisten.ch/lancierung-junge-journalisten-schweiz
  4. Dahinden, U. Medienkritik auf dem Forschungsradar // Das Magazin der HTW Chur. — 2014. — P. 15–16.
  5. [URL]: http://medienkritik-schweiz.ch/2012/11/die-jungsten-medienkritiker-der-schweiz
  6. Eberwein, T. Von “Holzhausen” nach “Blogville und zurück”. Medienbeobachtung in Tagespresse und Weblogs // Journalismus und Őffentlichkeit. — Wiesbaden, 2010. — P. 143–165.
  7. Hickethier, K. Der Herbst der Medienkritik // Neue Kritik der Medienkritik. Werkanalyse, Nutzerservice, Sales Promotion oder Kulturkritik. — Köln, 2005. — P. 59–89.
  8. Höpli, G. Heute kein Fussball und andere Tagblatt-Texte gegen den Strom. — Herisau, 2010.
  9. [URL]: http://medienkritik-schweiz.ch/2011/09/laudatio-fur-rainer-stadler
  10. Hutter, A. Watchblogs: Medienkritik 2.0? Eine inhaltsanalytische Untersuchung journalistischer Qualität in medienkritischen Weblogs. — Boizenburg, 2009.
  11. Jahrbuch 2014 Qualität der Medien. Schweiz – Suisse – Svizzera. — Zürich, 2014.
  12. [URL]: http://www.medienkritik-schweiz.ch/wp-content/uploads/2010/11/lilienberg_gründung.pdf
  13. [URL]: http://medienkritik-schweiz.ch/2011/01/alles-andert-sich-stadler-bleibt
  14. Rüttimann, J.-P. Wer wacht über die Wächter? // Zoom K&M. — 1994. — No. 4. — P. 15–21.
  15. [URL]: http://medienkritik-schweiz.ch/2011/02/medienkritiker-aller-schulen-vereinigt-euch
  16. Schmidt, J. Weblogs. Eine kommunikationssoziololgische Studie. — Konstanz, 2006.
  17. [URL]: www.drs.ch/www/de/drs/sendungen/kontext/5005.sh10207413.html
  18. Wyss, V., Schanne, M., Stoffel, A. Medienkritik in der Schweiz — eine Bestandaufnahme // Studien Qualität der Medien. — Basel, 2012. — P. 361–376.
  19. Volokhonskii, V.L. Personality and interpersonal interaction in network of Internet. — SPb., 2007.
  20. Ilyina, O.V. Media criticism in modern educational space // Bulletin of Chelyabinsk State University. — Serie “Philology”. — 2013. — No. 21. — P. 243–248.
  21. Korochensky, A.P. Media criticism in theory and practice of journalism: Abstr. diss. … doct. of philolog. sciences. — SPb., 2003.
  22. Korochensky, A.P. Media criticism and media education // Higher education in Russia. — 2004. — No. 8. — P. 40-46.
  23. Ozhegov, S.I., Shvedova, N.Yu. Explanatory dictionary of Russian language. — M., 2008.
  24. Fedorov, A.V. Analysis of audiovisual media texts. — M., 2012.
  25. Fedorov, A.V. Glossary of terms of media education, media education, media literacy, media competence. — Taganrog, 2010.