Alma Mater
ISSN 1026-955X
Вестник высшей школы
Лучший способ узнать всё о высшем образовании
Языки

=

Противостояние академических сотрудников и административно-управленческого персонала в современном университете

А.В. Колычева
80,00 Р

https://doi.org/10.20339/AM.01-19.076

 

А.В. Колычева,

аспирант, стажер-исследователь

НИУ «Высшая школа экономики»

e-mail: avkolycheva@hse.ru

 

Предлагается обзор ряда англоязычных источников, посвященных напряжению между представителями управленческого и академического этоса в современных университетах. Опираясь на эти источники и освещаемые в СМИ события, автор исследует причины и способы разрешения конфликтов между двумя группами постоянно противопоставляемых университетских сотрудников. Предложенное в статье теоретическое осмысление проблемы может послужить импульсом для дальнейшего более глубокого изучения академической и управленческой университетских идентичностей, а также объяснить природу конфликта между академическими профессионалами и профессиональными управленцами.

Ключевые слова: университетский менеджмент, академические ценности, менеджериализм, конфликт идентичностей, профессионализация.

 

Литература

1. Абрамов Р.Н. Менеджериализм и академическая профессия. Конфликт и взаимодействие // Социологические исследования. 2011. №. 7. С. 37–47.

2. Абрамов Р., Груздев И., Терентьев Е. Тревога и энтузиазм в дискурсах об академическом мире: международный и российский контексты // Новое литературное обозрение. 2016. № 2. С. 16–32.

3. Ридингс Б. Университет в руинах. Минск, 2009.

4. Социология профессий. М., 2012.

5. Albert, S., Whetten, D.A. Organizational identity, Research in organizational behavior, 1985.

6. Ashforth, B.E., Humphrey, R.H. Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of management review, 1993. No. 1. Pp. 88–115.

7. Barnett, R. University knowledge in age of super-complexity, Higher education. 2000. No. 4. Pp. 409–422.

8. Blau, P.M. Formal theory of differentiation in organizations, In: American sociological review. 1970. Pp. 201–218.

9. Brown, A.D., Humphreys, M. Organizational identity and place: A discursive exploration of hegemony and resistance. Journal of management studies. 2006. No. 2. Pp. 231–257.

10. Chandler, A.D. The emergence of managerial capitalism, Business History Review. 1984. No. 4. Pp. 473–503.

11. Churchman, D. Institutional Commitments, Individual Compromises: Identity‐related responses to compromise in Australian university. Journal of Higher Education Policy and Management. 2006. No. 1. Pp. 3–15.

12. Conway, M. Defining administrators and new professionals. 2000.

13. Conway, M., Dobson, I. Fear and loathing in university staffing, Higher Education Management and Policy. 2003. No. 3. Pp. 123–133.

14. Etzioni, A. Authority structure and organizational effectiveness. In: Administrative Science Quarterly. 1959. Pp. 43–67.

15. Foreman, P., Whetten, D.A. Members' identification with multiple-identity organizations, Organization Science. 2002. No. 6. Pp. 618–635.

16. Gornall, L. New professionals: Change and occupational roles in higher education, Perspectives: Policy & Practice in Higher Education. 1999. No. 2. Pp. 44–49.

17. Gornitzka, Å., Kyvik, S., Larsen, I.M. The bureaucratization of universities. Minerva. 1998. No. 1. Pp. 21–47.

18. Henkel, M. Academic values and the university as corporate enterprise, Higher Education Quarterly. 1997. No. 2. Pp. 134–143.

19. Hussey, T., Smith, P. The trouble with higher education: A critical examination of our universities. In: Routledge, 2012.

20. Ibarra, H. Provisional selves: Experimenting with image and identity in professional adaptation. Administrative science quarterly. 1999. No. 4. Pp. 764–791.

21. The changing dynamics of higher education middle management, Springer Science & Business Media. 2010. Vol. 33.

22. Turner, F.M., Newman, J.H. The idea of a university. 1996.

23. Nixon, J. Professional identity and the restructuring of higher education. Studies in Higher education. 1996. No. 1. Pp. 5–16.

24. O’Neill, A., Meek, V.L. Academic Professionalism and the Self‐Regulation of Performance. Journal of Tertiary Education Administration. 1994. No. 1. Pp. 93–107.

25. Parker, M., Jary, D. The McUniversity: Organization, management and academic subjectivity. Organization. 1995. No. 2. Pp. 319–338.

26. Raelin, J.A. Clash of cultures. Boston, 1986.

27. Ravasi, D., Schultz, M. Responding to organizational identity threats: Exploring the role of organizational culture. Academy of management journal. 2006. No. 3. Pp. 433–458.

28. Sharrock, G. Why students are not (just) customers (and other reflections on life after George). Journal of Higher Education Policy and Management. 2000. No. 2. Pp. 149–164.

29. Slaughter, S., Leslie, L.L. Academic capitalism: Politics, policies, and the entrepreneurial university. The Johns Hopkins University Press, 1997.

30. Szekeres, J. The invisible workers. Journal of Higher Education Policy and Management. 2004. No. 1. Pp. 7–22.

31. Szekeres, J. General staff experiences in the corporate university. Journal of Higher Education Policy and Management. 2006. No. 2. Pp. 133–145.

32. Trow, M. Reflections on the transition from elite to mass to universal access. In: International handbook of higher education. Netherlands, 2007. Pp. 243–280.

33. Whitchurch, C. The changing roles and identities of professional managers in UK higher education. Perspectives. 2007. No. 2. Pp. 53–60.

34. Whitchurch, C. Reconstructing Identities in Higher Education: The Rise of'third Space Professionals. Routledge, 2012.

35. Winter, R. Academic manager or managed academic? Academic identity schisms in higher education, Journal of higher education policy and management. 2009. No. 2. Pp. 121–131.

36. Wint1er, R., Sarros, J. The academic work environment in Australian universities: a motivating place to work? Higher Education Research & Development. 2002. No. 3. Pp. 241–258.

37 Wright, N. Leadership,‘bastard leadership’and managerialism: confronting twin paradoxes in the Blair education project, Educational Management & Administration. 2001. No. 3. Pp. 275–290.

 

 

Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта № 18-011-00257.