УДК 373(520)
В.Г. Нестеренко,
канд. пед. наук, доцент
кафедра иностранных языков
Волгоградский государственный социально-педагогический университет
e-mail: carryann@mail.ru
В статье представлен анализ процесса организации педагогического образования в Японии. Уточнены особенности построения обучения и повышения квалификации. Изучены документы и уточнены базовые компетенции учителей на этапе стандартизации педагогической подготовки в Японии. Внесены предложения уточнить некоторые пункты российского стандарта педагогов.
Ключевые слова: программы подготовки учителей, профессиональный стандарт педагога, педагогическая практика, повышение квалификации учителей, профессиональная карьера педагога.
Литература
1. “Basic Survey of Schools” at the Window of “Government Statistics” in Japan. URL: https://www.mdpi.com/2227-7102/11/8/399?type=check_update&version=22 (accessed on: 28.04.2023).
2. Iwata, Yasuyaki / translated by Omori, Ai. On “Japanese Style” Teacher Education Reform: Considering Issues of Quality Development under an “Open System”. Educational Studies in Japan: International Yearbook No. 9, March, 2015. P. 81–97. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1064145.pdf (accessed on: 28.04.2023).
3. Regarding Reform of Continuity Between Primary and Lower and Upper Secondary Schools, and Universities: Main Contents of the report (16 December 1999, Central Council for Education). URL: https://warp.da.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/11402417/www.mext.go.jp/b_menu/hakusho/html/hpae200001/hpae200001_2_014.html (accessed on: 30.04.2023).
4. Нестеренко В.Г., Макарова И.А. Сопоставительный анализ отечественного и зарубежных профессиональных стандартов педагога // Alma mater (Вестник высшей школы). 2015. № 6. 78 с.
5. Профессиональный стандарт «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)». URL: https://www.menobr.ru/professionalnyy-standart-pedagoga (дата обращения: 29.04.2023).
6. National Institute for Educational Policy Research; Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. Key Features of OECD Programme for International Student Assessment 2018 (PISA 2018). 2019. URL: https://www.nier.go.jp/kokusai/pisa/pdf/2018/01_point-eng.pdf (accessed on: 16.05.2021).
7. Kihara, Toshiyuki. The Light and Shadow Brought to Teacher Education by Digitizing the Educational Environment: The Case of Japan. Educ. Sci. 2021. 11 (8): 399. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1307401.pdf (accessed on: 29.04.2023).
8. Learning Compass 2030. OECD Future of Education and Skills 2030: Conceptual learning framework. URL: https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_concept_note.pdf (accessed on: 30.04.2023).
9. Shulman, L.S. Knowledge and Teaching: Foundation of the New Reform. Harv. Educ. Rev. 1987. 57: 1–22. URL: https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf (accessed on: 28.04.2023).
10. Griffin, P., McGaw, B., Care, E. (Eds.) Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Springer: Dordrecht, The Netherlands, 2012. URL: http://dspace.vnbrims.org:13000/jspui/bitstream/123456789/4213/1/Assessment%20and%20Teaching%20of%2021st%20Century%20Skills%20Methods%20and%20Approach.pdf (accessed on: 28.04.2023).
11. Sawanoto, K. A Developmental Case Study of a University-level Course, ‘Theory and Practice in Classroom Research’, for Pre-service Students: Self-Reflection on Classroom Research Supervision. Jpn. J. Educ. Technol. 2009. 32: 405–415. (In Jap.) URL: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjet/32/4/32_KJ00005353788/_pdf/-char/ja (accessed on: 27.04.2023).
12. Sina, Fackler, Pamela, Sammons, Lars-Erik, Malmberg. A comparative analysis of predictors of teacher self-efficacy in student engagement, instruction and classroom management in Nordic, Anglo-Saxon and East and South-East Asian countries. Review of Education. 2021. No. 9. Iss. 1. P. 203–239. URL: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rev3.3242 (accessed on 26.04.2023).