А.А. Левицкая,
к. педагог. н., доц.
Таганрогский институт управления и экономики
E-mail: tina5@rambler.ru
Рассмотрена модель массового медиаобразования в Венгрии. Представлена ситуация в области обязательного медиаобразования в рамках средней школы, описаны образовательные проекты, реализуемые на национальном уровне.
Ключевые слова: медиаобразование, учебный план, программа, национальный конкурс по медиаграмотности.
Литература
1. Benyei-Fazekas J. (1999). What, When, how and Why? Media Education in Hungary. — In: Educating for the Media and the Digital Age. — Vienna: Federal Ministry of Education and Cultural Affairs & UNESCO/ — P. 55—65.
2. Bodóczky I. Arts and Cultural Education at School in Europe. Hungary (2007/08). — European Commission. — [URL]: http://www.nefmi.gov.hu/europai-unio-oktatas/eurydice/arts-and-cultural-091030.
3. Current trends and approaches to media literacy in Europe, 2007. — [URL]: http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/docs/studies/country/hungary.pdf.
4. Hartai L., Gyorgy J., Benyei J., and others (2001). — Motion Picture and Media Education in Hungary. — CD-ROM. — Budapest.
5. Hungarian Moving Image and Media Education Association. — [URL]: http://www.c3.hu/~mediaokt/angol.htm
6. Hungarian National Media Education Strategic Plan 2004—2013. — Ministry of Education.
7. Kozàk Z. (2011). Competing with Yourself — how the annual competition in media literacy became a tool for personality development and making social change. — In: Video Education, Media Education and Lifelong Learning: A European Insight. — Kulturing in Berlin, E.V. — P. 96—100.
8. Szijártó I. (2002). Motion Picture and Media Education in Hungary. — In: Hart A. & Süss D. (Eds.) Media Education in 12 European Countries. — Zurich: Swiss Federal Institute of Technology. — P. 65—77.